[TLUG] Wyklady dla poczatkujacych

Dariusz Ankowski tlug at linux.gda.pl
Tue, 17 Apr 2007 11:35:36 +0200

Dnia Tue, 17 Apr 2007 11:17:59 +0200 (CEST)
Pawel Golaszewski <blues@gda.pl> napisał(a):

> Ostatnio miałem bolesny kontakt z "początkujący" i to nie =
jest do
> końca w ten sposób jak piszesz :)
>
> Tzn - owszem, chcą klikać "Dalej" i dostać gotowy system z=
e wszystkim
> działającym, ale trzeba im uświadomić i wbić do =
głowy jedną
> podstawową rzecz: nie szukamy paczek gdzieś w sieci, ale bierze=
my
> apt-a czy cokolwiek innego (nie pamiętam jak to-to coś graficzn=
e w
> ubuntu się nazywało) i klikamy 3 razy - program się pojawi=
a.

> Ze zdziwieniem stwierdziłem, że brak świadomości tego=
 faktu był
> najogromniejszym problemem 4 na 5 osób tego typu, z którymi mia=
łem
> ostatnio do czynienia. Po czymś takim nie mieli absolutnie żadn=
ych
> problemów (no, może poza instalacją gg pod Suse :) ).

A tu wychodzi jeszcze jeden ból - brak jakiejś jednolitości i
na przykład mieszanie aplikacji QT i GTK. I większość znanych mi
"początkujących" skutecznie zniechęcała się do Linuksa z powodu takich
drobiazgów, jak problemy z Kadu pod Gnome (bo inaczej wygląda, inna
czcionka, problemy z pliterkami, a przecież wszędzie indziej są), czy
GNU Gadu pod KDE. ;)

No i bardzo boli, to o czym wspomniałeś - tacy ludzie są przyzwyczajeni,
że po prostu ściągają coś z sieci z mniej lub bardziej losowej strony,
instalują, działa (zazwyczaj). I usiłują tę zasadę żywcem stosować pod
Linuksem, co skutkuje próbami instalacji rpm-ek pod Ubuntu, czy
bardziej rozgarnięci na przykład paczek PLD pod SuSE (bo przecież i tu,
i tu RPM, co za różnica?). I ciężko im się przestawić, że wystarczy
wyklikać w jakimś Synapticu sobie pakiet i on sam się automagicznie
zainstaluje.

--
Pozdrawiam,
Dariusz Ankowski