[TLUG] wiele adresów ip na interfejsie i adres źródłowy pakietu

Marek Michalkiewicz tlug at linux.gda.pl
Thu, 13 Jun 2013 14:17:17 +0200

On Thu, Jun 13, 2013 at 02:01:07PM +0200, Zbigniew 'zibi' Jarosik wrote:
>    Hej!
>    Zaćmienie mnie dopadło i nie mogę się doszukać rozwiązania, wspomóżcie.
>    Mam 3 adresy ip na interfejsie - pierwszy - 221 - jest "fizyczny", dwa
>    pozostałe - 223 i 224 - są doklejone przez vrrpd.

Nie ma czegoś takiego jak "fizyczny" adres IP - wszystkie dodane na
danym interfejsie są równoważne.

>    Problem mam taki, że kiedy odpytuję binda:
>    root@a1:/# host [1]nora.pl x.x.x.223
>    dostaję:
>    ;; reply from unexpected source: x.x.x.221#53, expected x.x.x.223#53
>    i przez to mi parę rzeczy nie działa jak trzeba (np transfer stref się
>    krzaczy).
>    Nie pamiętam, gdzie się ustawiało, żeby kernel odsyłał pakiety z adresu na
>    który przyszło połączenie.

options {
	listen-on {
		127.0.0.1;
		x.x.x.223;
	};
};

To zakładając, że BIND ma do wszystkiego używać tylko tego jednego IP
(jeśli nie, to jeszcze query-source / notify-source / transfer-source).

pozdrawiam
Marek